På trykk i Fedrelandsvennen
24. Juni 2009
One happy customer:
Cadillac entusiasten Gunnar Skuland (53) med tre av sine spektakulære Cadillacs.
1976 Cadillac Fleetwood Bicentennial
Eldorado:
Serienummeret tilsier at dette er bil nummer 180 av de til sammen 200 eksemplarene som ble produsert.
Cadillac utstyrte bilene med et skilt på dashbordet for å beskrive hendelsen.
Bilen ble levert med tidenes største personbil V8er på hele
1967 Cadillac Eldorado:
I følge Cadillac’s markedsavdeling var dette ”The world’s finest personal car”
1957 Cadillac Eldorado Biarritz:
Et smykke av en bil. Dekorert fra fabrikk med gull og store mengder rustfritt stål.
Et møte med denne bilen kan best beskrives som en
opplevelse.
1935 Cadillac Fleetwood V12:
Det er ikke lett å få inntrykk av bilens størrelse på bilder, men denne er enorm.
En skikkelig gangsterbil av utseende. Denne håper vi å komme tilbake til ved en senere anledning.
For øyeblikket gjennomgår den en restaurering av interiøret.
Teknisk har den en V12 motor på
The Cadillac man
Welcome to the Cadillac ranch! Gunnar
Skuland fra Mandal har gårdsplassen full av
blankpolert lakk og skinnende Cadillac krom.
En Cadillac fra hvert tiår hadde vært en kjekk samling sier Gunnar Skuland, og han er godt på vei. Ikke mindre enn fire Cadillacs har han hentet hjem til Mandal. Om målet virkelig er en fra hvert tiår får vi ikke helt lirket ut av entusiasten, som heller ikke nøyer seg med helt vanlige utgaver. Hvorfor det ble Cadillac er noe tilfeldig sier han. Handlet først en og da var det liksom gjort. Tidligere har han hatt både Ford Mustang og Chevrolet fra femtitallet.
1976 Cadillac
Fleetwood Bicentennial Eldorado
Den nyeste Cadillacen i samlingen er fra 1976. Denne bilen har aldri vært registrert, verken i USA eller i Norge, og slik skal den også forbli. Kan jo ikke forkludre en så spesiell historie sier Skuland. Bilen har kun kjørt 59 mil og den står faktisk på originale dekk fra 1976, også den originale plastikken som beskytter gulvteppene er på plass. Cadillacen er rett og slett å betrakte som en ny bil. For å markere at Cadillac besluttet å legge ned produksjonen av åpne/cabriolet biler ble det i 1976 produsert en jubileumsmodell av de 200 siste som rullet av samlebåndet. Alle bilene var identiske og lastet med alt tilgjengelig utstyr. Cadillac beholdt en selv, som siden har stått på museum. De resterende 199 bilene ble fordelt til de 199 mestselgende forhandlerne. Skulands bil havnet hos Cadillac of Naperville rett i utkanten av Chicago. Forhandleren beholdt bilen helt til 2005, da byttet den eiere et par ganger før den havnet hos en pensjonert Cadillac selger i South Carolina. Selgeren Robert Williams på 81 år, drev med salg av gamle Cadillacs på hobbybasis, og det var her Gunnar fant bilen. Fortvil ikke om du ønsker å se dollargliset, for selv om bilen ikke kjøres tar Skuland den med på Amcartreff innimellom, transportert på tilhenger. Det går utrolig nok også en slik bil i Kristiansand, den brukes på solskinnsdager og er også den i nybil tilstand. Sist vi så bilen hadde den kun rullet 256 mil.
1967 Cadillac
Eldorado
1967 modellen
er en utgave som Skuland ikke kan få rost nok, en
Cadillac med spesielt design og teknikk forut for sin tid. Modellen ble lansert
i 1967 med helt ny og unik linjeføring, det sportslige utseende ble
overraskende matchet med forhjulstrekk. Ikke akkurat typisk for tiden eller
biltypen. Eldorado ble med denne konstruksjonen kjent for gode og relativt
sportslige kjøreegenskaper, og på vinterføre var den suveren. Kanskje ikke så
rart at den mestret vinteren med glans, med en tung
1957 Cadillac
Eldorado Biarritz
Kanskje
samlingens edleste utgave. Alle emblem er gullforgylt, bilen var såpass
eksklusiv at den ble levert slik fra fabrikk. Om man ønsket dyppet Cadillac
også grillen i gullbadet. Kun 1800 eksemplarer ble produsert, og da blir man
eksklusiv. Det var denne bilen som startet Skulands
Cadillac ”mani”, en bil han fant ferdig restaurert i Bodø. På Eldorado Biarritz har Cadillac ikke spart på noe. Som sagt har den
gullforgylte emblem, den har også aluminiumsfelger, autodimming av lys og air condition. I tillegg er alt som kan beveges styrt av
elektriske motorer. Interiøret er utført i en vakker blanding av hud, krom,
rustfritt og lakkert stål. Under panseret sitter en 365 kubikktommers stor V8er
(
Expensive
På denne tiden var lavvolum bilene fra Cadillac så dyre å produsere at man ikke tjente penger på dem, men markedsføringsverdien var høy. Dyrest var firedørsutgaven Eldorado Brougham fra samme år, den kostet mer enn en Rolls-Royce, og hadde tilbehør som ingen andre kunne matche. Det sies at Cadillac solgte bilen til under halvparten av hva den kostet å produsere. Bilen hadde tak i børstet rustfritt stål, og revolusjonerende personbil tilbehør som luftfjæring og ”elektiske” seter med minne. Uvanlig for tiden var også bilens 4-trinns automatiske girkasse og felger av aluminium.